موفقیت

تجربیات نفرات برتر آزمون ها

پایداری همیشگی مطالب در حافظه ی بلند مدت با روش جی۵بسیاری از کسانی که در آزمون های حقوقی موفق به کسب رتبه های برتر وکالت یا دیگر گرایشهای حقوقی می شوند روشی متمرکز را برمی گزینند و به آن وفادار می مانند ، حتی ممکن است گاهی خود این افراد بر اینکه چه چیزی باعث موفقیتشان شده است احاطه ای نداشته باشند ولی در هر حال در مسیر موفقیت افتاده اند ، ما میکوشیم تجربیات و سبک مطالعه این عزیزان را ارزیابی کرده و محورهای آشکار و پنهان موفقیت آنها را بازنمایی کنیم . امیدواریم برای شما الهام بخش و اثرگذار باشد ، اینک از نفر اول کانون مرکز در سال۹۵ ( آقای ابوالفضل سهرابی ) شروع می کنیم :

روش برنامه ریزی و مطالعه شما چگونه است ؟
از آذر سال ۹۴ شروع کردم و روزانه ۶ تا ۸ ساعت مطالعه کردم و بعد از عید هم ۸-۱۰ ساعت
تجربه حاصله چیست ؟
شروع از آذر ماه دقیقا یعنی در ماهی که آزمون داده می شود یعنی از دست ندادن فرصت ، غالبا بعد از آزمون همه به خود استراحت می دهند یا آنقدر سهل انگاری می کنند تا ۲ الی ۳ ماه میگذرد، پس شما عزیزان در هر زمانی که هستید هرچه زودتر برای شروع اقدام کنید. نفراول کانون مرکز آقای سهرابی عزیز با یک محاسبه ساده ۳۶۵*۸= ۲۹۲۰ یعنی نزدیک به ۳۰۰۰ ساعت مطالعه داشتند پس اگر شما عزیزان هم می خواهید دربین رتبه های تک رقمی قراربگیرید به این حجم از مطالعه نیاز دارید.

تجربه جی پنجی های موفق چگونه است ؟ آیا می شود فکری برای این ۳۰۰۰ ساعت مطالعه کرد و آن را کمتر کرد یا بهره وری آن را بالابرد و زمان را کاست ؟
هم بله هم خیر ، خیر از این نظر که هیچ راه میانبری به جز تقلب درامتحانات برای کسب موفقیت و جز رتبه های برتر وکالت شدن وجود ندارد ، تلاش و زحمت معیار مهمی است ، از طرفی هم (( تلاش مدیریت شده و علمی )) بهره وری را به مقدار زیاد بالا می برد. جی۵ با شکل دادن به عادت های یادگیری و بالا بردن بهره وری این روند را از نظر صرف زمان کم هزینه می کند همچنین از نظر حضور ذهن و قدرت استدلال و ورود اطلاعات به حافظه درازمدت تاثیر بسزایی دارد ، حتما می پرسید چطور ؟
همیشه ما مشکل بزرگی داریم که آیا این ماده قانون یا نکته حقوقی وارد حافظه دراز مدت من شده است یا خیر؟ اگر آن موضوع مهم باشد مجبوریم با روش های مختلف آن را بارها مرور کنیم تا مطمئن شویم و این یعنی هزینه زمانی زیاد که گاهی شاید آن مطلب قبلا وارد حافظه درازمدت ما شده باشد ، ولی چون سیستمی نداریم که آن را نمایان کند مجبور به تکرارهای اضافی شده و یا شاید گاهی فکر کرده ایم که آن مطلب وارد حافظه دراز مدتمان شده است و پیش خود گفته ایم پس تکرار لازم نیست ولی وقتی به آن نیاز داشته ایم ، آن را به یاد نیاورده ایم ، همه این واقعیت ها ما را وادار میکند برای اطمینان بیشتر تکرارهای بیشتری انجام دهیم و وقت بیشتری را صرف کنیم .
شاید اگر حتی آقای ابوالفضل سهرابی با چنین شیوه ای آشنا بودند به جای ۳۰۰۰ ساعت زمان کمتری را صرف میکردند چون تکرارها در جی۵ بر اساس منحنی فراموشی ابینگ هااوس تنظیم و زمان بندی می شود که باعث می شود در بزنگاه های مناسب ، شانس ورود به حافظه درازمدت را پیدا کند.

خلاصه حرف :
در یک جمع بندی تا این لحظه ” برای نفر اول و یا رتبه های برتر وکالت شدن باید ۳۰۰۰ ساعت مطالعه کرد ولی اگر قرار نیست حتما نفر اول باشید ولی قرار است حتما جزء پذیرفته شدگان باشید ، می توانید با جی۵ این زمان طولانی را به مراتب کاهش دهید. و

اما نکته مهم دیگر چیست ؟
با جی۵ شما لقمه های یادگیری از هرماده قانونی و یا حقوقی که دارید را می توانید در وقت های مرده مرور کنید ، مثلا در مترو، صف بانک و یا بین ساعتی که قرار ملاقات با کسی دارید و چند دقیقه دیرکرده است. به این ترتیب شما می توانید در روز حتی وقتی شاغل هستید قسمتی از این ۳۰۰۰ ساعت را به این طریق پر کنید.

راه دیگر کاهش زمان مطالعه چیست ؟ قانون ۲۰- ۸۰ است: واقعیت این است اگر شما بتوانید ۲۰درصد از این وقت را هوشمندانه استفاده کنید می توانید ۸۰ درصد از امتیاز کسب شده توسط آقای سهرابی را به دست آورید. پس ۳۰۰۰* ۲۰%= ۶۰۰ پس با ۶۰۰ ساعت مطالعه بهره ورانه کماکان احتمال قبولی وجود دارد (قطعی نیست ولی درصد احتمال آن زیاد است ) پس اگر شما ۶ ماه تا آزمون وکالت یا قضاوت زمان دارید عملا باید روزانه ۴ ساعت مطالعه داشته باشید ، از آنجا که احتمالا حدود ۲۰% وقت ما هرز می رود پس حدود ۱۵۰ روز واقع بینانه تر است ، باز تاکید میکنیم این چهار ساعت مطالعه باید بهره ورانه باشد که استفاده از روش جی۵ یکی از آنهاست ، چون با لقمه های یادگیری ( فلش کارت ) که همان نکته های مهم قانون و حقوق است و به صورت سوال و جواب نیز آماده شده اند مطالب وارد حافظه بلند مدت می شوند.

(10 votes, average: 3,60 out of 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.