کشتی تایتانیک و یادگیری زبان

در حال غرق شدن هستیم!

کشتی تایتانیکاین کشتی غرق شدنی نیست!

     در پاییز سال 1912 کوه عظیمی به طول 500 متر و به عمق 300 متر از مناطق یخبندان اقیانوس اطلس جدا شده و در اقیانوس شناور شد و به سمت جنوب گرینلند حرکت کرد.

     تایتانیک در اقیانوس با سرعت 29 کیلومتر در ساعت در حرکت بود که گزارش نزدیک شدن به آن کوه یخ به کاپیتان اسمیت رسید، او فورا دستور داد تا با مانوری سریع از کوه یخ دور شوند ولی دیگر دیر شده بود و آنها با کوه یخ برخورد کردند و سر مهندس کشتی توماس گفت: "درحال غرق شدن هستیم!" کاپیتان گفت: "شما که گفتید این کشتی غرق شدنی نیست!"

غرق شدن کشتی تایتانیک     توماس گفت: "بله، به شرطی که حداکثر 3 یا 4 مخزن آن پر شود نه تمام 5 مخزن!" به این ترتیب در یک تراژدی تاریخی مجلل ترین و امن ترین کشتی روی زمین از وسط دو نیم شده و به زیر آب رفت و رویاها و آرزوهای 1514 نفر همراه با تایتانیک به اعماق سیاه اقیانوس اطلس فرو رفت.

     امن ترین کشتی روی زمین در دام شکل ظاهری و فریبنده کوه یخ افتاد و ناکام از رویاهای خود دست کشید. به راستی کوه یخ چه مشخصه ای دارد که تا این حد فریبنده است؟!

     80درصد کوه یخ در زیر آب پنهان بوده و فقط 20 درصد از آن قابل رؤیت است. کوه یخی که تایتانیک را غرق کرد تقریباً به اندازه برج ایفل به ارتفاع 300 متر بود، اما 240 متر آن در زیر آب و 60 متر آن در بیرون آب بود، به همین دلیل خطای ادراکی وحشتناکی را سبب شد.

کوه یخ     ندیدن چنین حجم عظیمی از یک چالش می تواند تصمیم های ما را به شدت ریسک پذیر و خطرناک کند. هیچ کس از جمله کاپیتان اسمیت با تجربه، تصور نمی کرد که در دام چنین خطای مهلکی گرفتار شود که جان خود و دیگران را بر سر این تصمیم هزینه کند!

کوه یخ و نکات آموزنده آن     همه ما می دانیم با تحقق این رؤیا پنجره بسیار بزرگی به روی ما باز می شود ولی از سوی دیگر همه ما بارها طعم شکست و ناکامی را در یادگیری زبان چشیده ایم! چرا؟! چون کوه یخِ موانع یادگیری زبان، مانند نیمه کاره رها کردن را بسیار ساده انگارانه دیده ایم و تصور کرده ایم، حالا که میخواهم و برایم مهم است پس انجامش می دهم! ولی این قسمت بالای کوه یخ است. تحقیقات نشان می دهد از هر 1000 نفر فقط 3 نفر به سطوح پیشرفته (Advanced) زبان رسیده و 997 نفر آن را نیمه کاره رها می کنند.

     راه حل البته هم آسان است و هم دشوار! کافیست به خودمان تعهد بدهیم و بی وقفه به تعهدمان وفادار بمانیم! به همین سادگی و البته به همین دشواری!

گاهی وفاداری به تعهد در مطالعه زبان بس مشکل و طاقت فرساست!

و اما تجربه هایی از داستان تایتانیک در مسیر یادگیری زبان انگلیسی:

1.دیدن خطر قسمت ناپیدای کوه یخ:

رها کردن یادگیری در میانه راه مهمترین خطر است. تقریباً هیچ زبان آموزی هنگام انتخاب روش یادگیری خود، به جدیت این خطر توجه نمی کند.

2.پرهیز از باور اشتباه:

علت اصلی غرق شدن تایتانیک "باور غرق ناشدنی بودن آن بود!" در یادگیری زبان، این باور که "من مصمم و با اراده هستم که زبان یاد بگیرم، پس حتماً یاد خواهم گرفت و جز آن 3 نفر خواهم بود نه 997 نفر"، باور خطرناکی است و ما را نسبت به مواظبت از خطر نیمه کاره رها کردن بی تفاوت می کند. ولی خطر، خطر است و نادیده گرفتن آن همچون غرق شدن 1514 رویا در اقیانوس پرهزینه خواهد بود!

(11 votes, average: 3,45 out of 5)
Loading...

دیدگاه ها 4

  1. در حال غرق شدن هستیم!

    سلام میشه کمکم کنید برای یادگیری زبان انگلیسی؟ سطح متوسط رو به بالا هستم

    1. در حال غرق شدن هستیم!

      درود بر شما مجید جان…
      خیلی خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم وتمام تلاشمون رو میکنیم که شما رو به هدفتون برسونیم.شما با استفاده از دوره های آموزش زبان DOIT ما میتونین در هر سطحی که باشین یادگیری رو شروع کنین.برای تعیین سطح هم اصلا نگران نباشید چون هم از طریق سایت ما میتونین تعیین سطح انلاین رو انجام بدین وهم تعیین سطح تلفنی رو انجام بدین که البته تعیین سطح تلفنی چون چهار مهارت زبانی شما رو مورد ارزیابی قرار میده دقیق تر هم هست.مشاورین ما با شماره ۰۲۱۶۶۹۷۹۵۰۰ هرروز از ساعت نه صبح تا شش بعدازظهر پاسخگوی شما هستن تا بتونن شما رو برای یادگیری زبان واینکه با توجه به شرایط شخصیتون چطور واز کجا شروع کنن راهنمایی کنن.

  2. در حال غرق شدن هستیم!

    سلام
    راستش من خیلی تلاش کردم زبان یاد بگیریم، هربار که رفتم سر کلاس هیچی متوجه نمیشدم، واسم سخت بود، به قول خود شما من تو این رویا غرق شدم، کاش میتونستم الان ادامه بدم ولی خب از وقتی که سرکار میرم اصلا زمان مطالعه ندارم. خیلی دوست دارم ادامه بدم. من با وجود اینکه اولین بار هستش که پیج شما رو مرور می کنم، یه جا خوندم که بین مطالعاتی که شما انجام دادین، از هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۳ نفر میتونه زبان تا سطح Advanced ادامه بده!
    علاقه من به ادامه زبان هست ولی امیدی نداشتم تا اینکه تایم دکتر حسابی و بی وقفگی رو مطالعه کردم. حالا یه سوالی دارم. این تایم دکتر حسابی و بی وقفگی هر دوتاش یکی هستش یا مفهومش جداست. هر روز باید چقد زمان بذارم تا مطالعه داشته باشم
    متن شما خیلی خوب بود. تا بحال از این بعد به قضیه تایتانیک نگاه نکردم. همیشه وقتی فیلم میدیدم علاقه داشتم که به خوبی بتونم حرفاشون متوجه بشم و اینجا قفط داغ دلم تازه کردین…!

    1. در حال غرق شدن هستیم!

      سلام سارای عزیزم…
      چقدر با خوندن کامنتتون انگیزه گرفتم احساس شعف میکنم از اینکه انقدر کامل وبا جزییات صفحه ی مارو مطالعه کردین واینکه تونستیم یک نقطه مثبتی در زندگی شما ایجاد کنیم باعث خوشحالی ماست.اینکه شما متن صفحه ی مارو کامل خوندین نشون میده که شما به ادامه زبان با تمام وجودتون علاقه دارید ولی شما یک محدودیت دارید محدودیتی که همه ما گرفتارش هستیم و اونم زمانه! با توجه به خودآموزهایی که ما برای شما داریم دوره های آموزش زبان انگلیسی doit شما می تونید هر روز با ۲۰ دقیقه زمان (که به نام دکتر حسابی هستش) زبان مطالعه کنید و این روند رو به طور مستمر و همیشه ادامه بدید که به این استمرار در یادگیری “بی وقفگی” میگن.
      شما با کمراه (کیف همراه جی۵) در هر جایی که باشید میتونین جی برگها رو که لقمه های یادگیری آماده ی ما هستند(جی برگ ها همون فلش کارت های نوشته شده ایی هستن که داخل هر ترم از بسته های DOIT وجود دان که به شما امکان تکرار ومرور مطالب رو میده)مطالعه کنید واز زمان های مردتون تو روزمره برای تسلط به زبان انگلیسی بهترین استفاده رو ببرید درواقع باید بگم خودآموز DOIT محصولی هستش که به شما کمک میکنه از طریق بسته ایی که برای شما ارسال میشه وکلاس غیرحضوری ومربیان مجربی که برای شما در نظر گرفته میشه بتونین به روزی بیست دقیقه مطالعتون(تایم دکتر حسابی) وفادار بمونین تا رسیدن به قله موفقیت.میدونم از خودتون میپرسین چطور باید وفادار بمونم ورها نکنم؟نگران نباشین چون داخل بسته ابزارهای انگیزشی برای شرطی شدن شما نسبت به تایم دکتر حسابی در نظر گرفته شد وهمچنین مربی شما در طول ترم مراقبت میکنه از مطالعات شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.