تصویب آخرین لایحه جامع وکالت

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون ها ی وکلای دادگستری ایران در پاسخ به خبرنگار سایت اختبار در مورد لایحه جامع وکالت گفت:
آخرین خبری که در مورد لایحه جامع وکالت دارید چیست؟
آخرین خبری که ما داریم این است که فعلا در کمیسیون قضایی مجلس است، در عین حال در مرکز پژوهش های مجلس هم در حال بررسی بوده که عملا این بررسی به پایان رسیده، طبیعتا نتیجه بررسی های مرکز پژوهش های مجلس به کمیسیون قضایی اعلام خواهد شد که در موقع بحث و بررسی در کمیسیون مورد توجه قرار بگیرد.
اما اینکه در سال جاری این مطلب به سامان برسد و در مجلس فعلی احیانا تصویب بشود به نظر بعید می آید زیرا که این لایحه ، لایحه ی بسیار مهمی است و اینکه بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون آزمایشی بشود از نظر منطقی قابل قبول نیست ، این چیزی است که در خور بررسی های بیشتر و مفصل تر است بنابراین امیدواریم ان شاءالله در مجلس آتی که تشکیل خواهد شد این لایحه را با دقت و با توجه کامل و با توجه به اصلاحاتی که شده و مطالعات وسیعی که در مرکز پژوهش ها شده است ان شاءالله مورد بررسی قرار بگیرد.
بنابراین این لایحه ای که الان در مرکز پژوهش هاست و خروجی آن که در کمیسیون قضایی مطرح است مورد تائید اسکودا است؟
در بررسی این لایحه نمایندگان ما یعنی اسکودا و کانون مرکز (جناب دکتر مالکی و جناب دکتر ثابت قدم) حضور داشته اند و در یک قسمت های زیادی توافق حاصل شد و در بعضی قسمت های مهم هم خب متاسفانه به توافق نرسیدیم و آن هم در بررسی های بعدی همه ان شاءالله بطور متفق علیه تصویب می شود.
جناب کشاورز طبق ماده۴۷ لایحه جامع وکالت که در فضای مجازی منتشر شده است کارآموزان وکالت در سال اول حق مداخله در امر وکالت را ندارند آیا این ماده به شان وکلای جوان و به معیشت آنها آسیبی نمی رساند؟
خودتان فرمودید کارآموزان وکالت، کارآموز وکالت کسی است که هنوز وکیل نیست و یک احتمال هم هست که در نتیجه [خدایی نکرده] مردود شدن مکرر در اختبار اصولا وکیل نشود ، از طرفی حتی این بحث هم همین الان مطرح است که آیا قبول وکالت از طرف کارآموز وکالت، مصداق وکالت به طور اخص و استقلالی هست یا خیر؟ که اگر باشد بعد در مورد قبول وکالت از طرف کارآموزان جای تامل خواهد بود؛ اما نظر غالب این است (و بنده هم این نظر را دارم) که کاری که کارآموز وکالت تحت نظر وکیل سرپرست خود می پذیرد کار مستقل وکالت نیست بلکه جزو آموزش های دوره کارآموزی است و بدون آن نمی شود کارآموزی کرد و بنابراین الان این مسئله حل شده است و طبق روال همیشه عمل خواهد شد، اما این چیزی که در لایحه آمده با توجه به مصالح عالیه و حقوق مردم است و واقعیت این است که نه فقط کارآموز وکالت بلکه حتی وکیل تازه کاری که در اختبار هم قبول شده و پروانه هم در آغاز کار گرفته است دقیقا شبیه فردی است که آموزشگاه رانندگی رفته و آموزش را دیده و قبول شده و پروانه رانندگی را گرفته است و این بار اولی که پشت ماشین می نشیند وضعش به طور کل متفاوت از کسی است که چند روز یا حتی چند ماهی هم رانندگی کرده است، وقتی بحث استیفاء حقوق مردم است و دفاع از حقوق مردم ، هر احتیاطی را که بشود انجام داد بجاست و این بحث کارآموزی که در سال اول نمی تواند به طور استقلالی قبول وکالت کند و در کار وکالت دخالت کند لزوما باعث اشکال در معیشت او نخواهد شد برای اینکه به هرحال از طریق کمک های وکیل سرپرست بابت کارهایی که کارآموز تعقیب می کند می تواند آن یک سال را بگذراند.
بگذریم از این که اصولا وکالت کاری است آزاد و جنبه های درآمدی آن بسیار متغیر است و متاسفانه بسیاری از وکلای جوان ما که هم بسیار دانشمند هستند و کار هم کرده اند و متبحر هستند به دلالیلی که هیچ ارتباطی به کانون وکلا و نه به وکیل سرپرست و نه به خودشان دارد بیکار و کم کار هستند و مشکلات مالی دارند؛ بنابراین به طریق اولی تردیدی نیست که کارآموزان وکالتی که مورد نظر شما هستند در این حالت مشکل مالی خواهند داشت و هیچ بحثی نیست، ولی به خاطر وجود یک چنین چیزی اصول حاکم بر یک قانون وکالت را نمی شد نادیده گرفت.

منبع: سایت خبری اختبار

(2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

دیدگاه ها 1

  1. تصویب آخرین لایحه جامع وکالت

    از صدقه سری مافیای که کانون وکلا درست کرده یک بار می گوید دانشگاه حقوق مثل قارچ بزرگ شده هست همه دانشگاه حقوق زده اند از طرفی خودش مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی رشته های حقوق دایر می کند؟؟؟ از طرفی لطف کند پشت پرده موسسات برگزاری آزمون وکلا را مشخص کنند چه افراد هستند.و اینکه چرا علم را سهمیه بندی کرده اید.چرا در برابر قانون و حقوق اولیه فارغ التحصیلان حقوق که اغلب با سختی درس خواندند چوپ لای چرخ می گذارید. هزینه های بالای که که صد البته مرحوم کشاورز مغز متفکر کانون نیز بر آن تاکید داشت و می گفت چرا وکلا دستمزد پائین می گیرند؟؟؟ این هست تفکر شما. انحصار به نفع خودتان. و با شجاعت ما فارغ التحصیلان در مقابل زیاده خواهی شما خواهیم ایستاد. کانون وکلا یک نهاد غیردولتی و مستقل هست حق تصمیم گیری برای آینده جوانان را ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.